کاربرد سیستم عامل لینوکس و ویندوز در میزبانی وب

کاربرد سیستم عامل لینوکس و ویندوز در میزبانی وب


به زبان ساده سیستم عامل (OS) نرم افزاری است که همه چیز روی آن اجرا می‌شود. همچنین رابط کاربری را برای تعامل با وب سرور فراهم می‌کند. هنگام فروش سرور مجازی یا سرور اختصاصی، اکثر ارائه دهندگان به کاربران این امکان را می‌دهند که سیستم عامل(OS) مورد نظر خود را برای میزبانی انتخاب کنند.

بسیار مهم است که بین دو سیستم عامل محبوب ویندوز و لینوکس، بهترین گزینه را برای سایت خود انتخاب کنید. در این مقاله به معرفی سیستم عامل ویندوز و لینوکس می‌پردازیم و در ارتباط با کاربردها، مزایا و معایب هر کدام در میزبانی وب صحبت می‌کنیم.

کاربرد سیستم عامل لینوکس در میزبانی وب

لینوکس یک سیستم عامل منبع باز است که دارای یک رابط کاربری گرافیکی اولیه (GUI) مشابه ویندوز نیست اما توزیع های دسکتاپی همگی دارای ظاهری پیشرفته و زیبا و کاربر پسند هستند.

 بیشتر تنظیمات این سیستم عامل با استفاده از یک رابط خط فرمان انجام می‌شود و این ممکن است برای برخی افراد ترسناک باشد؛ زیرا شما باید دستورات زیادی را بدانید.

وقتی صحبت از میزبانی وب به میان می‌آید، شرکت‌های میزبان بیشتر پیکربندی سیستم‌عامل را انجام میدهند . بنابراین، شما برای مدیریت وب‌سایت خود به جای یک محیط سیاه و سفید ، به یک کنترل پنل زیبا دسترسی دارید. تقریبا همه افراد و مشاغل از میزبانی مدیریت شده استفاده می‌کنند؛ زیرا به تجربه کمتری نیاز دارد و مقرون به صرفه است.

با توجه به این تا زمانی که شما برای یک حساب میزبانی مدیریت نشده خریداری نکنید، نگران پشتیبانی فنی سیستم عامل خود نخواهید بود. سیستم عامل لینوکس بسیار کارآمدتر از ویندوز اجرا می‌شود. این سیستم عامل از فضای دیسک، حافظه و پردازش‌های کمتری از CPU استفاده می‌کند و این منابع را برای راه‌اندازی وب سایت شما بیشتر در دسترس می‌گذارد.

پیشنهاد مطالعه : انواع فایروال های لینوکس

linux os

کاربرد سیستم عامل ویندوز در میزبانی وب

هنگامی که از سیستم عامل ویندوز برای میزبانی وب بخواهید استفاده کنید، شما ویندوز سرور را انتخاب خواهید کرد. Windows Server برای میزبانی وب ساخته شده است که ساختارش با سیستم عامل رایانه شخصی شما فرق می‌کند. اما از لحاظ ظاهری همان ویندوزی است که شما در کامپیوتر خود استفاده میکنید.

ویندوز سرور در مقایسه با لینوکس دارای یک رابط کاربر پسند است. البته به خاطر داشته باشید که برای میزبانی وب شما به ندرت نیاز به تعامل با سیستم عامل خواهید داشت و بیشتر وقت شما صرف مدیریت وب سایت خواهد شد اما اینکه فکر کنید سیستم عامل هیچ ارتباطی به کار شما ندارد ، فکر جالبی نخواهد بود. اساس کار شما همین سیستم عامل است و بدون داشتن یک سیستم عامل اب در هاونگ کوبیدن است.

سیستم عامل لینوکس رایگان است، اما Windows Server می‌تواند بسیار پرهزینه باشد و استفاده از آن نیاز به لایسنس دارد. برای استفاده از ویندوز یا لینوکس در میزبانی وب نیازی نیست که نگران مجوز باشید؛ زیرا شرکت‌های میزبانی این کار را از طرف شما انجام می‌دهند و هزینه‌ها را از شما دریافت میکنند. شما معمولا برای استفاده از هاست‌های مبتنی بر ویندوز کمی بیشتر از لینوکس هزینه پرداخت می‌کنید. با‌ این‌حال برای استفاده از میزبانی‌های اشتراکی تفاوت قیمت زیادی میان این دو گزینه وجود ندارد.

windows server

سیستم عامل ویندوز یا لینوکس؛ کدام را برای میزبانی وب انتخاب کنیم؟

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که در میان سیستم عامل لینوکس یا ویندوز کدامیک برای میزبانی وب بهتر است یا کدامیک خدمات بهتری ارائه می‌دهند. اگر شما یک وب سایت پر ترافیک دارید لینوکس می‌تواند برای شما بهتر باشد؛ زیرا منابع سیستم بیشتری را برای سایت شما در دسترس نگه می‌دارد.

از طرف دیگر وب سایت‌هایی که کارهای پیچیده‌تری انجام می‌دهند، در سیستم عامل لینوکس بهتر اجرا می‌شوند. استفاده از لینوکس همچنین برای کسب و کارهای کوچک مناسب‌تر است؛ زیرا یک راه عالی برای صرفه‌جویی در هزینه بدون به خطر انداختن کیفیت است.

با وجود اینکه سیستم عامل لینوکس در میزبانی وب بسیار محبوب‌تر از ویندوز است، اما گاهی استفاده از ویندوز سرور منطقی‌تر است. اگر می‌خواهید میزبانی وب بدون مدیریت داشته باشید، کار با رابط ویندوز بسیار راحت‌تر است.

 همچنین وقتی وب سایتی دارید که با سیستم‌های دیگر در کسب و کار شما تعامل دارد، ممکن است لازم باشد از ویندوز استفاده کنید. بنابراین، در صورت استفاده از ویندوز می‌توانید اطمینان پیدا کنید که با سایر برنامه‌های شما سازگاری دارد. یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند شما را ترغیب به استفاده از ویندوز سرور کند، علاقه مند بودن به کنترل پنل Plesk است که به طور خاص برای میزبانی ویندوز طراحی شده است. در غیر این صورت اگر از طرفداران Cpanel (کنترل پنل مبتنی بر لینوکس) هستید، انتخاب لینوکس می‌تواند ایده بهتری باشد.

linux and windows

مقایسه سیستم عامل لینوکس و ویندوز برای میزبانی وب

همانطور که توضیح دادیم لینوکس و ویندوز هر دو سیستم عامل محبوب برای میزبانی وب هستند. هر کدام از این دو سیستم عامل مزایا و معایب خاص خود را دارند، بنابراین مهم است که قبل از تصمیم گیری، تفاوت های کلیدی بین آنها را درک کنید.

 در جدول زیر سیستم عامل لینوکس و ویندوز را بر اساس پنج فاکتور اصلی که صاحبان وب سایت در نظر می‌گیرند، مقایسه می کنیم. 1. قیمت 2. منابع 3. ابزار 4. امنیت و 5.  سازگاری

ویژگیلینوکس(Linux)ویندوز(Windows)
قیمتاکثر توزیع‌ها رایگان و متن باز هستندبرای هر سرور نیاز به هزینه مجوز دارد
منابعنسبت به ویندوز رم و فضای ذخیره‌سازی کمتری نیاز داردبرای اجرا به منابع بیشتری نیاز دارد
ابزاردسترسی آسان به ابزارهای محبوب طراحی سایت و کنترل پنل‌هاایده آل برای فناوری‌ها و پایگاه داده‌های خاص ویندوز
امنیتجامعه کاربری قوی داردنگهداری و توسعه توسط مایکروسافت
سازگاریاکثر ارائه دهندگان لینوکس را ارائه می‌دهندکمتر از هاست لینوکس رایج است

  کدام یک از سیستم عامل های ویندوز و لینوکس برای میزبانی وب امن‌تر است؟

یکی از ویژگی‌های مهم که هر سروری باید از آن برخوردار باشد، امنیت است. از آنجایی که لینوکس دارای ویژگی‌ها و مؤلفه‌های کمتری است می‌توانید آن را امن‌تر از ویندوز در نظر بگیرید.  با‌این‌حال هر دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز اگر به درستی راه‌اندازی شوند می‌توانند کاملا ایمن باشند. بنابراین، اگر نرم افزار ناامن یا ابزارهای دیگر را روی سرور میزبان خود نصب کنید، مهم نیست که چه سیستم عاملی دارید.

پیشنهاد مطالعه : انواع وب سرور های لینوکس و ویندوز

نتیجه‌گیری

در بیشتر موارد، لینوکس سیستم عامل بهتری برای محیط‌های میزبانی وب خواهد بود. اما انتخاب سیستم عامل امری است که باید آن را بر اساس موقعیت منحصر به فرد و الزامات میزبانی ارزیابی کرد. به خاطر داشته باشید که ما تنها زمانی ویندوز را توصیه می‌کنیم که به هاست ویندوز نیاز داشته باشید. اگر برای نصب یک وردپرس بر روی سایتتان هزینه چند ده میلیونی میکنید تا یک ویندوز سرور و پلسک با کانفیگ های پیچیده راه اندازی کنید ، به این معنی است که شرکت ارائه کننده برای سود بالای خود این پیشنهاد را به شما داده است.

چه بخواهید از هاست ویندوز و چه هاست لینوکس استفاده کنید، مهم این است که بهترین ارائه کننده را انتخاب کنید. این تضمین می‌کند که سایت شما همیشه در دسترس بازدیدکنندگان باشد و بتوانید به تمام اهداف وب سایت خود دست پیدا کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *