انواع وب سرور

انواع وب سرور


نرم افزار وب سرور شما می‌تواند بر عملکرد کلی و زمان بارگذاری وب سایت شما تاثیر بگذارد. به همین دلیل، انتخاب بهترین وب سرور می‌تواند برای موفقیت سایت شما ضروری باشد. از طرف دیگر با وجود گزینه‌های بسیار زیاد وب سرور، دانستن اینکه کدام یک برای شما مناسب‌تر است می‌تواند چالش برانگیز باشد. در این مقاله 5 مورد از بهترین وب سرورهای لینوکسی و ویندوزی را بررسی می‌کنیم و راجب مزایا و معایب هر کدام توضیح می‌دهیم.

نرم افزار وب سرور چیست؟

 یک سرور از دو بخش سخت افزار و نرم افزار تشکیل شده است. سخت افزار یک کامپیوتر، قطعات فیزیکی یا مجموعه‌ای از ماشین‌های به هم پیوسته است. این کامپیوتر داده‌های اجزای وب سایت، مانند اسناد HTML، فایل‌های جاوا اسکریپت، شیوه نامه‌های CSS و تصاویر را ذخیره می‌کند.

نرم افزار وب سرور نحوه دریافت و ارائه اطلاعات توسط سرور را در اینترنت کنترل می‌کند. این نرم افزار درخواست‌های مرورگر کاربران را می‌پذیرد، فایل‌های لازم را مکان‌یابی می‌کند و سپس آن‌ها را از طریق پروتکل (HTTP) ارائه می‌کند.

در اصل، این نرم افزار داده‌های سایت شما را به محتوای قابل خواندن برای بازدیدکنندگان تبدیل می‌کند. امروزه بسیاری از وب سرورها از HTTPS برای انتقال ایمن‌تر استفاده می‌کنند. بسیاری از گزینه‌های نرم افزار وب سرور از پروتکل‌های دیگری مانند پروتکل انتقال نامه (SMTP ) و پروتکل انتقال فایل(FTP) استفاده می‌کنند.

وب سرورهای مختلفی برای سیستم عامل‌های ویندوز یا لینوکس طراحی شده است که در بیشتر موارد توسط ارائه دهنده هاست شما تعیین می‌شود. با‌این‌حال، برخی از میزبانی‌ها شما را قادر می‌سازند تا نرم افزار وب سرور دلخواه خود را انتخاب و نصب کنید، به خصوص زمانی که قصد استفاده از سرور اختصاصی را دارید.

 5 مورد از بهترین وب سرورهای لینوکسی و ویندوزی

امیدواریم که با توضیحات فوق نرم افزار وب سرور و اهمیت آن را درک کرده باشید. وب سرورهای زیادی هم برای ویندوز و هم برای لینوکس در دسترس هستند و بهترین آن‌ها به نیازهای خاص شما بستگی دارد. برخی از محبوب‌ترین وب سرورهای این دو سیستم عامل عبارتند از: Apache، Nginx و Microsoft IIS که در ادامه این مقاله آن‌ها را مورد بحث قرار می‌دهیم.

apache
وب سرور آپاچی

1.   وب سرور Apache

Apache  یک وب سرور منبع باز است که از پروتکل HTTP استفاده می‌کند و برای سیستم عامل‌های مختلف از جمله ویندوز و لینوکس طراحی شده است. یکی از بهترین ویژگی‌های آپاچی قابلیت شخصی سازی آن است. این نرم افزار سرور از چندین ماژول تشکیل شده است که می‌توانید آن‌ها را برای پردازش درخواست‌های مختلف تنظیم کنید.

علاوه‌بر‌این، آپاچی از زبان‌های برنامه نویسی مختلف پشتیبانی می‌کند و جامعه‌ای فعال از توسعه دهندگان دارد.  همچنین از PHP پشتیبانی کرده که آن را به یک وب سرور محبوب برای توسعه دهندگان این زبان برنامه نویسی تبدیل می‌کند.  با‌این‌حال، آپاچی برای عملکرد صحیح و ایمن به بروزرسانی‌های مکرر نیاز دارد و در ترافیک‌های زیاد ،خوب عمل نمی‌کند. اگر شما مبتدی هستید و به دنبال یک نرم افزار منبع باز و قابل تنظیم می‌گردید، آپاچی می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. 

2.  وب سرور  Tomcat

Tomcat یکی از انواع وب سرورهای لینوکسی و ویندوزی است که از یک محیط متن باز برای برنامه‌های جاوا استفاده می‌کند. این نرم افزار وب سرور یک انتخاب عالی برای محتوای پویا و سایت‌های تعاملی است که به سرعت و عملکرد بهینه نیاز دارند. 

 علاوه‌بر‌این، تامکت تولید همان شرکت آپاچی است. به این ترتیب، دو نرم افزار وب سرور آپاچی و تامکت برای کار با هم طراحی شده‌اند.  Tomcat همچنین با سیستم عامل‌های مختلف از جمله ویندوز، لینوکس و mac OS سازگار است. شما می‌توانید از Tomcat به همراه سایر نرم افزارهای وب سرور برای رسیدگی به درخواست‌های اضافی مانند HTTP استفاده کنید.

 با وجود این تامکت می‌تواند برای صفحات استاتیک ناکارآمد باشد و بهترین گزینه برای لایه سوکت‌های امن(SSL) نیست. در‌صورتی‌که با برنامه های جاوا و محتوای پویا کار می‌کنید و به دنبال یک وب سرور سبک وزن هستید، تامکت برای شما انتخاب مناسبی است.

پیشنهاد مطالعه : انواع مجازی ساز ها

3.   وب سرور  NGINX

NGINX بهترین نرم افزار وب سرور متن باز است که اخیرا از آپاچی پیشی گرفته است. علاوه‌بر‌این، NGINX  هم با لینوکس و هم با ویندوز سازگار است و به دلیل ویژگی‌های خود بسیار معروف شده است.  از آنجایی که این نرم افزار وب سرور به گونه‌ای طراحی شده است که چندین اتصال را به طور همزمان انجام دهد، برای سایت‌های پر ترافیک و محیط‌های پرمخاطب ایده آل است.

درست است که وب سرور NGINX از منابع، حداقل استفاده را دارد، اما در مقایسه با آپاچی قابلیت تنظیم کمتری دارد. این بدان معناست که شما نمی‌توانید برخی از ماژول‌های آن را غیرفعال کنید و مجبور به رعایت برخی از تنظیمات پیش فرض آن هستید.

litespeed
وب سرور لایت اسپید

4. وب سرور  LiteSpeed

Litespeed یک نرم افزار وب سرور سبک و متمرکز بر امنیت است که برای ارائه عملکرد و مقیاس پذیری بالا با حداقل استفاده از منابع سرور شما طراحی شده است. به‌علاوه، دارای محافظت داخلی در برابر حملات (DDOS)  است.

علاوه‌بر‌این، لایت اسپید برای کنترل ترافیک غیرمنتظره مجهز شده است. همچنین می‌تواند PHP را سریعتر از بسیاری از وب سرورهای دیگر، از جمله Apache ارائه دهد. بنابراین، اگر سایت شما ترافیک زیادی دارد و منابع زیادی مصرف می‌کند، لایت اسپید می‌تواند یک انتخاب عالی برای شما باشد.

لایت اسپید با پنل‌های میزبانی متعددی سازگاری دارد و دارای قابلیت‌های امنیتی قابل تنظیم است، اما بخاطر داشته باشید که Litespeed برای ویندوز در دسترس نیست. بنابراین، اگر از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کنید و یک وب سایت پر بازدید دارید می‌توانید از لایت اسپید استفاده کنید؛ زیرا در این وب سرور سرعت و عملکرد اولویت بالایی دارند.

پیشنهاد مطالعه : مدیریت سرور چیست ؟

5.  وب سرور   Microsoft IIS

 در نهایت، Microsoft IIS یک وب سرور عالی است که به طور خاص برای ویندوز طراحی شده است. این وب سرور شامل بسیاری از ویژگی‌های امنیتی ویندوز مانند Azure Active Directory است. علاوه‌بر‌این، دارای ابزارهای مدیریت وب سایت و سرور یکپارچه است.

Microsoft IIS همچنین یک گزینه عالی برای توسعه دهندگان است. این نرم افزار شامل پشتیبانی بومی برای برنامه‌های پویا ASP.NET شامل CSS، جاوا اسکریپت و HTML است. این وب سرور همچنین دارای رابط کاربری ساده و کاربر پسند برای استفاده کنندگان مبتدی است. با‌این‌حال، Microsoft IIS با لینوکس سازگار نیست و محبوبیت کمتری نسبت به سایر وب سرورها دارد.

linux server
انواع وب سرورهای لینوکسی و ویندوزی

نتیجه‌گیری

تفاوت میان یک وب سایت سریع و یک وب سایت ناکارآمد در انتخاب نرم افزار وب سرور مناسب است. بنابراین، اگر به دنبال یک وب سرور کاربرپسند و قابل تنظیم هستید که در ویندوز و لینوکس مورد استفاده قرار بگیرد، آپاچی بهترین گزینه ممکن است.

در‌صورتی‌که به دنبال یک گزینه مناسب برای وب سایت پربازدید خود هستید، Nginx یکی دیگر از  وب سرورهای منبع باز محبوب است که به دلیل عملکرد بالا و استفاده کم از منابع شناخته شده است.  Microsoft IIS   نیز یک وب سرور اختصاصی است که فقط در ویندوز موجود است و معمولا در ارتباط با چارچوب ASP.NET استفاده می‌شود.

در این مقاله در ارتباط انواع وب سرورهای لینوکسی و ویندوزی و ویژگی‌های آن‌ها صحبت کردیم. در‌صورتی‌که باز هم در مورد وب سرورهای لینوکسی و ویندوزی و نحوه انتخاب آن‌ها سوالی دارید می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *