مدیریت سرور چیست ؟

مدیریت سرور چیست ؟


عصر ذخیره‌سازی داده‌ها روی کاغذ مدتهاست که گذشته و در عصر حاضر همه چیز دیجیتالی و آنلاین شده است. کسب و کارها، خدمات و محصولات خود را در فضای آنلاین به اشتراک می‌گذارند و سرورها در ایجاد این امکان نقش اساسی دارند.

مدیریت سرور به فرآیند مدیریت اجزای سخت افزاری و نرم افزاری سرورها گفته می‌شود. در این مقاله ما درباره اهمیت و مزایای مدیریت سرور توضیح خواهیم داد. سپس شما را با وظایف مدیر سرور آشنا خواهیم ساخت. 

چرا مدیریت سرور مهم است؟

یک سرور ضعیف می‌تواند منجر به خرابی، نقص امنیت، از دست دادن داده‌ها و موارد دیگر شود. در دنیایی که کسب‌وکارها، دولت‌ها و موسسات به‌شدت به فرآیندهای دیجیتال متکی هستند، این مسائل می‌تواند به ضرر مالی و اعتباری قابل‌توجهی تبدیل شود.

در مدیریت سرور چیزهای زیادی دخیل است، اما وقتی به مزایای آن فکر می‌کنید، ارزشش را دارد. بنابراین، بیایید به برخی از مزایای اصلی مدیریت سرور نگاه کنیم.

What is server management

مزایای مدیریت سرور

مدیریت سرور فرآیندی است که کمک می‌کند وظایف مربوط به سرور را  به صورت برنامه‌ریزی شده  انجام دهید. وقتی وظایف مناسبی را تعریف می‌کنید و متخصصان را به آن‌ها اختصاص می‌دهید، احتمال اشتباه کمتری وجود دارد.

مدیریت سرور همچنین باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود؛ زیرا در صورت برنامه‌ریزی کارها، از حداقل منابع استفاده می‌کنید. اگر استفاده از ابزارهای مدیریت سرور را انتخاب کنید، حتی می‌توانید در زمان ساختن سیستم‌ها نیز صرفه جویی کنید.

وظایف مدیر سرور

سرورها برای انجام وظایف خود طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها را دارند. به‌عنوان مثال میزبانی برنامه، مدیریت ایمیل، پروکسی، انتقال فایل و غیره. اگرچه ممکن است برای کاربران ساده به نظر برسد، اما در قسمت مربوط به سرور اتفاقات زیادی می‌افتد.  فرآیند مدیریت سرور شامل وظایف مختلفی است که برخی از رایج‌ترین این فعالیت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

1.  راه اندازی و تامین سرور

این اولین کاری است که هنگام دریافت سرور انجام می‌دهید. راه‌ اندازی و تامین سرور شامل گرفتن سخت افزار، نصب نرم افزار، افزودن سرور به شبکه و ارائه دسترسی به سرور است. بسته به اینکه سرور اختصاصی یا ابری باشد، این فعالیت‌ها در معرض تغییر هستند.

در مورد سرورهای اختصاصی، معمولا بعد از دریافت سخت افزار، باید سیستم عامل و تمامی نرم افزارهای لازم را نصب کنید. اما اگر سرور ابری است، سیستم عامل از قبل نصب شده است. این نوع از سیستم‌عامل‌های سرور دارای سرویس‌های داخلی هستند که برای استفاده باید آن‌ها را روشن کنید. اگر علاوه‌بر این سرویس‌ها به چیز دیگری نیاز دارید، باید آن را نصب کنید و سپس به شبکه اضافه کنید. 

2. پیکربندی سرور

بعد از تهیه سرور باید آن را به گونه‌ای پیکربندی کنید که با نوع استفاده شما منطبق باشد. وقتی سروری را راه‌اندازی می‌کنید، روی تنظیمات پیش‌فرض است. بنابراین، در صورت لزوم باید تنظیمات را به آنچه می‌خواهید تغییر دهید. زمانی که کانفیگ سرور را تمام کردید، سرور شما آماده استفاده است.

3. مانیتورینگ یا عیب یابی سرور

مانیتورینگ بخش مهمی از مدیریت سرور است و برای هر سیستمی، به ویژه سرورها سودمند است. شما باید از نظر سلامت، عملکرد، خرابی و غیره به سرور خود نظارت داشته باشید و مانیتورینگ این کار را برایتان انجام می‌دهد.

مانیتورینگ سرور فرآیندی است که بر فعالیت‌های سرور شما نظارت می‌کند. در نتیجه، می‌توانید مشکلات سرور را خیلی زود شناسایی کنید. برای مانیتورینگ نیاز به ابزارهای مدیریت سرور دارید که لازم است ویژگی‌های مورد نیاز شما را داشته باشند.

ابزارهای مدیریت سرور به شما در انجام کارهای مختلف کمک می‌کنند. آن‌ها نه تنها کارها را آسان می‌کنند بلکه دید بهتری را از سرورهای شما و فعالیت آن‌ها ارائه می‌دهند. تنها کاری که در این قسمت باید انجام دهید، این است که این ابزارها را تنظیم کرده و نظارت را شروع کنید.

Server support

4. بهبود کارایی و عملکرد سرور

داشتن سروری که با پتانسیل کامل خود کار نمی‌کند، اتلاف منابع است. از این رو، تنظیم سرور خود برای حداکثر کارایی مهم است. این بخش از مدیریت سرور شامل شناسایی هر گونه مشکل در عملکرد سرور و یافتن راه‌حل برای آن‌ها است. مشکلات عملکرد را می‌توان با نظارت بر معیارهای مختلف عملکرد سرور شناسایی کرد. پس از شناسایی علت و یافتن راه‌حل، باید تغییراتی را برای بهبود عملکرد سرور ایجاد کنید.

5. امنیت سرور

امروزه امنیت به یکی از مهمترین دغدغه‌ها تبدیل شده است. اگر سرورهای شما ایمن نباشند، کل شبکه و برنامه‌های شما می‌توانند در عرض چند ثانیه از کار بیفتند. بنابراین، امنیت سرور باید بسیار جدی گرفته شود. اکثر ارائه دهندگان خدمات ابری ویژگی‌های امنیتی پیش فرض را فعال کرده‌اند، اما اگر سرورهای اختصاصی دارید، تامین امنیت کاملا بر عهده شماست.

اکثر سرورها و سیستم‌عامل‌های سرور دارای ویژگی‌های امنیتی هستند که می‌توانید فعال و استفاده کنید، اما ممکن است کافی نباشند. علاوه‌بر این، می‌توانید از سخت افزار یا نرم افزار امنیتی تخصصی استفاده کنید، اما استفاده از هر دو برای امنیت بهتر پیشنهاد می‌شود. علاوه‌بر اجرای اقدامات امنیتی، شما باید روی چگونگی بهبود آن‌ها نیز کار کنید. داشتن تیم‌ امنیتی می‌تواند کمک بزرگی در شناسایی مسائل و ارائه راه‌حل‌های امنیتی باشد.

6.  پشتیبان گیری و بازیابی سرور

همه ما آرزو داریم که اتفاق اشتباهی رخ ندهد و مشکلی برای اطلاعات سرور پیش نیاید. با وجود این باید خود را برای اتفاقات غیر قابل پیش بینی آماده کنیم. تهیه نسخه پشتیبان از سرورها و بازیابی آن‌ها بخش مهمی از مدیریت سرور است.

شما باید از سرورهای خود نسخه پشتیبان تهیه و برروی هاست بکاپ ذخیره سازی کنید که در صورت خرابی یک سرور، آن را بازیابی کنید. پشتیبان گیری یکی از فعالیت هایی است که باید به طور منظم انجام شود. بنابراین، اگر همه چیز خراب شود، شما همچنان می‌توانید آن را بازیابی کنید.

Server management and support

 نتیجه‌گیری

جایی که سرور وجود دارد، مدیریت سرور نیز وجود دارد. سرورها بخش بسیار مهمی از یک سازمان هستند و مهم است که آنها را با دقت مدیریت کنید. انجام این کار  نه تنها فعالیت شما را آسان می کند بلکه احتمال خرابی را نیز کاهش می‌دهد.

ما در این مقاله وظایف مختلف مربوط به مدیریت سرور و نحوه بهره مندی از آن‌ را بررسی کردیم، اما برای اینکه این کار به درستی انجام شود نیاز به یک ابزار مدیریت سرور خوب دارید. این ابزارها کار شما را آسان تر می کنند و مسئولیت ارتقا یک سیستم با شرایط متغیر را از دوش شما بر می دارند.

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *