cloud hosting

تفاوت سروهای ابری و مجازی یک موضوع داغ در صنعت میزبانی وب است. چه یک شرکت بزرگ باشید یا یک استارتاپ، پیدا کردن یک راه‌حل قابل اعتماد برای میزبانی وب سایت شما بسیار مهم است. با‌این‌حال، بسیاری از مردم تفاوت بین میزبانی ابری و VPS را درک نمی‌کنند.

برای کمک به تصمیم‌گیری آگاهانه، بیایید میزبانی ابری و مجازی(VPS) را با هم مقایسه کنیم. در پایان این مقاله، تصویر واضح‌تری از اینکه کدام میزبانی برای کسب و کار شما مناسب‌تر است، خواهید داشت.

سرور ابری چیست ؛ بررسی مزایا و معایب میزبانی ابری

سرور ابری از فناوری مجازی‌سازی برای توزیع منابع در چندین سرور استفاده کرده و یک محیط میزبانی مقیاس پذیر را ایجاد می‌کند. این نوع میزبانی به وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا روی سرورهای متصل به هم میزبانی شده و از دسترسی و عملکرد مطلوبی برخوردار شوند.

یکی از مزایای اصلی میزبانی ابری توانایی آن در افزایش یا کاهش منابعی مانند CPU، RAM و فضای ذخیره‌سازی است. در سرورهای ابری وب سایت‌ها در هر زمان قابل دسترسی هستند؛ زیرا منابع میزبانی برای هر وب سایت در خوشه تکرار می‌شود.

حتی اگر یک سرور ابری حداکثر ترافیک را تجربه کند، درخواست‌های یک سایت به سرور دیگری در خوشه هدایت می‌شود. علاوه‌بر‌این، تخصیص منابع برابر به سرورهای ابری در خوشه، کارکرد مداوم و عملکرد بالا را تضمین می‌کند. در‌صورتی‌که یکی از سرورها خراب شود، سبب اختلال در کل سرویس میزبانی نمی‌شود.

what is cloud vps

مزایا و معایب سرورهای ابری

  • سرورهای ابری مقیاس پذیر هستند، بنابراین می‌توانید با اضافه کردن منابع قدرت بیشتری را به آن‌ها اضافه کنید.
  • دارای زیرساخت سفارشی هستند و مشتریان می‌توانند معماری شبکه سفارشی، فایروال‌ها و استقرار IP  داشته باشند.
  • اگر یک سرور فیزیکی از کار بیفتد، سرورهای ابری بدون تجربه قطعی به سرور فیزیکی دیگری منتقل می‌شوند.
  • هیچ نگرانی در مورد تاخیر RAM یا قدرت CPU وجود ندارد، حتی اگر بار یک سرور دیگر افزایش یابد.
  • کاملا ایمن است؛ زیرا شما عملا سرور خود را دارید. اگر یک سرور دیگری هک شود یا ویروسی شود، سرور ابری شما به طور کامل جداست و برای داده‌های شما مشکلی ایجاد نمی‌شود. 
  • مشتریان در میزبانی ابری می‌توانند از سیستم عامل‌های متفاوت استفاده کنند.
  • از آنجایی که سیستم ذخیره‌سازی مبتنی بر SAN است، امکان ذخیره‌سازی با حجم بسیار بالا نیز وجود دارد.
  • تنها عیبی که سرور ابری دارد، گران‌تر بودن آن نسبت به سرور مجازی(VPS) است. ولی در‌صورتی‌که از ابر مشترک استفاده کنید، به‌طور قابل‌ توجهی هزینه آن کمتر است.

سرور مجازی چیست؛ بررسی مزایا و معایب VPS

سرور خصوصی مجازی (VPS) شامل تقسیم کردن یک سرور فیزیکی به چندین سرور مجازی است که هر کدام سیستم عامل و محیط میزبانی خود را اجرا می‌کنند. هر سرور مجازی منابع سرور مخصوص به خود را دارد که میزان سفارشی سازی آن نسبت به هاست اشتراکی بیشتر است. یکی از اشکالات عمده سرور مجازی آسیب پذیری آن است که می‌تواند باعث از بین رفتن یک اسلات یا منبع خاص شود. هنگامی که برای یک فضای خاص اتفاقی بیفتد، وب سایتی که در آن میزبانی می‌شود در دسترس نخواهد بود تا زمانی که مشکل برطرف شود. از VPS معمولا برای میزبانی وب سایت‌های با ترافیک متوسط تا پربازدید، برنامه‌های کاربردی آنلاین و پایگاه‌های داده استفاده می‌شود

cloud vps

مزایای سرورهای مجازی

  • به طور معمول ارزان‌تر از سرورهای ابری است.
  •  امکان دسترسی به فایل‌های دیگر سرویس گیرندگان VPS وجود ندارد و آن‌ها به صورت جداگانه میزبانی می‌شوند.
  • در صورت نیاز می‌توان یک VPS را بدون تاثیر بر سایر VPS ها در سرور مشترک راه‌اندازی مجدد کرد.

معایب سرور مجازی

در‌صورتی‌که یک سرور فیزیکی از کار بیفتد، تمام VPS های آن سرور از کار می‌افتند.

اگر یکی از مشتریان سرور مشترک موارد امنیتی را رعایت نکند،  VPS شما ممکن است  متاثر از آن دچار ویروس یا هک شود. 

منابع بین همه کلاینت‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، بنابراین، اگر VPS دیگری در سرور اشتراکی بار بیشتری را طلب کند، RAM، پهنای باند و عملکرد CPU تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

 تنها یک سیستم عامل می‌تواند توسط هر سرور فیزیکی استفاده شود.

سرورهای مجازی مقیاس پذیر نیستند و ذخیره‌سازی بر اساس محدودیت‌های فیزیکی سرور است. هنگامی که حداکثر ظرفیت VPS خود را استفاده کنید، باید فضای بیشتری بخرید یا گزینه‌های دیگر را بررسی کنید.

مقایسه ویژگی‌های سرورهای ابری و مجازی؛ میزبانی ابری در مقابل VPS

حقیقت این است که انتخاب راه‌حل مناسب میزبانی مستلزم بررسی دقیق منابع مورد نیاز شما (CPU، RAM، فضای ذخیره‌سازی)، ترافیک مورد انتظار و پلتفرمی(وردپرس، مجنتو، دروپال، جوملا) است که سایت شما بر روی آن ساخته شده است.

در ابتدا بیایید سرور ابری و مجازی(VPS) را با یکدیگر مقایسه کنیم. در واقع سخت افزار، سیستم عامل و روش‌های مدیریتی، زیرساخت‌های ابری و VPS را از هم جدا می‌کنند. این باعث می‌شود آن‌ها از نظر قابلیت اطمینان، انعطاف پذیری، امنیت و در دسترس بودن متفاوت باشند. حال بیایید نگاهی عمیق‌تر به ویژگی‌های میزبانی ابری در مقابل میزبانی VPS بیندازیم.

cloud hosting 1

1. مقیاس پذیری

مقیاس پذیری به توانایی میزبانی وب برای افزایش منابع و رسیدگی به حجم فزاینده‌ای از ترافیک و داده‌ها بدون تجربه کاهش عملکرد یا خرابی وب سایت اشاره دارد. سرور ابری بسیار مقیاس پذیر است و به دلیل ماهیت زیرساخت آن، می‌توانید به راحتی منابع را اضافه کنید. به‌عنوان‌مثال فرض کنید شما سایتی روی یک سرور با رم 4 گیگابایتی دارید و در حال راه‌اندازی فروشگاه هستید و انتظار منابع بیشتری دارید و میتوانید در لحظه منابع را کاهش یا افزایش دهید.

شما می‌توانید سرور خود را در عرض چند دقیقه به رم 8 یا 12 گیگابایت یا حتی بیشتر تبدیل کنید. این بدان معنی است که سایت شما هرگز به دلیل کمبود منابع از کار نخواهد افتاد. از سوی دیگر VPS ویژگی مقیاس پذیری ندارد و شما اندازه منابع مورد نیاز خود را هنگام راه‌اندازی سرور انتخاب می‌کنید.

 در سرور مجازی زمانی که نوبت به مقیاس بندی می‌رسد، شما محدود خواهید شد. بنابراین، برای افزودن منابع بیشتر باید به طور موقت سایت خود را Down کنید.

2. کارایی

کارایی و عملکرد چیزی است که همه صاحبان سایت اکنون به دنبال آن هستند. بدون هاستینگ با عملکرد بالا، سایت شما احتمالا هرگز رتبه‌های برتر گوگل را نخواهد دید. عملکرد یک اصطلاح گسترده است که چندین جنبه را در بر می‌گیرد، مانند مقیاس پذیری، TTFB، Uptime  و غیره.

سرور ابری به دلیل زیر ساختی که دارد عملکرد درجه یک را ارائه می‌دهد. با میزبانی ابری داده‌های شما فقط به یک سرور متکی نیست و سرعت شگفت انگیزی را ارائه می‌دهد و آمار آپتایم بهتری را تضمین می‌کند. به‌علاوه، با گزینه‌های مقیاس پذیری بالا، سایت شما هرگز به دلیل کمبود منابع حذف نخواهد شد.

اما VPS به مدیریت دستی نیاز دارد و ممکن است عملکرد یک سایت به دلیل کمبود منابع دچار مشکل شود. به‌عنوان مثال در صورت از کار افتادن سرور، سایت شما نیز از کار می‌افتد؛ زیرا هیچ نسخه پشتیبان برای بازگشت به آن وجود ندارد. بنابراین، سیستم پشتیبان گیری میزبانی ابری و مقیاس پذیری آسان، عملکرد آن را تا حد زیادی بالا می‌برد.

3. قیمت گذاری

در هنگام انتخاب یک سرویس میزبانی وب سایت، قیمت گذاری یک عامل اصلی است. با وجود این ارائه دهندگان خدمات در صنعت میزبانی، به طور مداوم کاهش قیمت، تخفیف و تبلیغات را ارائه می‌دهند.

تقریبا می‌توان گفت که هزینه هر دو نوع سرور مشابه هستند و قیمت میزبانی شما بستگی به خدمات شرکت ارائه دهنده میزبانی دارد. بااین‌حال، ممکن است بتوانید VPS را با هزینه‌های کمتری تهیه کنید.

4. انعطاف پذیری

یک میزبانی وب باید زیر ساخت‌هایی داشته باشد که بتواند بدون ایجاد محدودیت یا اختلال خود را با نیازمندی لازم منطبق کند. سرور ابری انعطاف پذیری خوبی در زمینه مدیریت منابع ارائه می‌دهد. شما می‌توانید منابع خود را در عرض چند دقیقه ارتقا دهید یا حذف کنید. بنابراین، فقط برای منابع مورد استفاده خود هزینه پرداخت می‌کنید.

VPS از نظر سفارشی سازی بسیار انعطاف پذیر است و می‌توانید همه چیز را به صورت دستی تنظیم کنید. برای کسانی که می‌خواهند سرورهای خود را مدیریت کنند، VPS می‌تواند انتخاب خوبی باشد. بنابراین، هر دو نوع سرور از جنبه‌های مختلف انعطاف پذیر هستند.

5. قابلیت اطمینان

قابل اطمینان بودن و آپتایم سرور فاکتورهای مهمی هستند که باید در هنگام انتخاب میزبانی خود در نظر بگیرید. چرا که در غیر این صورت با خرابی وب سایت مواجه می‌شوید و ممکن است روی رتبه بندی شما نیز تاثیر منفی داشته باشد.

زیرساخت سرورهای ابری از این نظر درخشان است که داده‌ها به عملکرد یک سرور فیزیکی تکیه نمی‌کنند. حتی اگر یک سرور دچار خرابی شود، نسخه‌های پشتیبان در دسترس هستند که سایت‌ها را فعال نگه ‌دارند.

VPS نیز یک زیر ساخت قابل اعتماد است، اما این قابل مقایسه با سرور ابری نیست؛ زیرا به یک منبع واحد وابسته است. بنابراین، اگر آسیبی به یک سرور وارد شود، تا زمانی که ارائه دهندگان میزبانی سرورها را تعمیر کنند، سایت از کار می‌افتد.

پیشنهاد مطالعه : انواع وب سرور های لینوکسی و ویندوزی

6. امنیت

حفظ امنیت وب سایت شما اولین اولویت است. VPS و سرور ابری هر دو خدماتی را ارائه می‌دهند که سایت شما را از هک شدن یا حملات سایبری محافظت می‌کند.

با‌این‌حال، ارائه دهندگان سرور ابری اقدامات امنیتی متعددی را اجرا می‌کنند تا داده ها در معرض خطر قرار نگیرند. آن‌ها  با چندین لایه فایروال و رمزگذاری داده‌ها سطوح بالایی از امنیت را تضمین می‌کنند، اما با وجود این کاربران باید تدابیری را برای حفظ امنیت سرور و سایت های خودشان نیز اجرا کنند.

 از طرف دیگر VPS یک زیرساخت به طور کلی امن است؛ زیرا داده ها شناور نیستند. با‌این‌حال، کاربران VPS باید اقدامات امنیتی بیشتری مانند استفاده از VPN برای ویندوز را نیز انجام دهند تا از سایت‌های خود در برابر حملات سایبری محافظت کنند. در نهایت باید بگوییم که هر دو زیرساخت از نظر امنیت در یک سطح قرار دارند. ( البته لازم به ذکر است این مورد الزامی نیست و برای شرکت های بزرگ کاربرد مناسبی دارد )

7. پشتیبانی

گاهی ممکن است برای مدیریت سرور خود نیاز به کمک داشته باشید. پلتفرم‌های میزبانی ابری به پشتیبانی کمتری نیاز دارند و شما می‌توانید به راحتی و بدون تخصص فنی سرور خود را مدیریت کنید.

مدیریت VPS نیاز  به پشتیبانی فنی بیشتری دارد. در‌حالی‌که این ویژگی برای برخی افراد به معنای آزادی عمل است، برخی دیگر آن را دردسر می‌دانند. بنابراین، قبل از انتخاب سرور مجازی، حتما کیفیت پشتیبانی ارائه‌دهنده خدمات خود را بررسی کنید.

خلاصه کلام

سرور مجازی و ابری دو گزینه محبوب برای میزبانی وب سایت‌ها، برنامه‌های نرم افزاری و کاربردی وب هستند. هر دوی این گزینه‌ها مزایا و معایب متفاوتی را ارائه می‌دهند، اما اگر می‌خواهید بدون محدودیت در مورد مقیاس‌پذیری منابع، آپ‌تایم‌های وب‌سایت و مدیریت سرورهای خود، رشدی بی‌حد و مرز داشته باشید، پس  سرور ابری گزینه‌ای است که باید انتخاب کنید.

در این مقاله به بررسی تفاوت سرورهای ابری و مجازی پرداختیم. اما اگر بخواهیم صادقانه بگوییم سرور ابری کمی پیشرفته‌تر از سرور مجازی است. ارائه دهندگان سرورهای ابری کارهای سنگین را انجام می‌دهند تا کاربران بتوانند به جای نگرانی در مورد خرابی سایت، بیشتر بر روی عملیات تجاری و کارهای اجرایی خود تمرکز کنند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *