انواع کنترل پنل های میزبانی وب

انواع کنترل پنل های میزبانی وب


کنترل پنل هاست یک ابزار ضروری است که می‌توانید برای مدیریت میزبانی وب از آن استفاده کنید. به کمک این ابزار محبوب کارهایی مانند مدیریت دامنه، نصب CMS، ساخت دیتابیس، آپلود فایل‌های وب سایت و مدیریت حساب ایمیل انجام می‌شود. 

ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع کنترل پنل های میزبانی وب و نرم افزارهای مورد نیاز آن‌ها آشنا کنیم. به این ترتیب می‌توانید کنترل پنل مناسب نیاز خود را پیدا کنید و با ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فرد آن آشنا شوید.

معرفی 3 مورد از محبوب‌ترین کنترل پنل های میزبانی وب

همانطور که گفتیم کنترل پنل های میزبانی وب ابزار بسیار مهمی برای مدیریت وب سایت‌ها، پایگاه‌های داده و حساب‌های ایمیل هستند. این کنترل پنل‌های میزبان ابزارهای مختلفی مانند مدیریت حساب‌های سرور، مدیریت DNS، مدیریت گواهی‌های SSL، پشتیبان‌گیری و غیره را ارائه می‌دهند.

البته شما می‌توانید تمام این کارها را با ورود مستقیم به سرور انجام دهید، اما انجام آن نیاز به دانش فنی دارد. کنترل پنل‌های هاست دارای رابط بصری ساده‌ای هستند که در زمان کاربران صرفه‌جویی می‌کنند. این کنترل پنل‌ها انواع مختلفی دارند که با کمی سرچ کردن در اینترنت می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

وقتی نوبت به مدیریت میزبانی وب شما می‌رسد، داشتن یک کنترل پنل قابل اعتماد با کاربری آسان ضروری است. در ادامه 3 کنترل پنل محبوب میزبانی وب را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در مورد ویژگی‌های منحصر به فرد، رابط‌ها و سازگاری آن‌ها با سیستم عامل‌های مختلف صحبت می‌کنیم.

1. کنترل پنل سی پنل(Cpanel)؛ کنترل پنل محبوب مبتنی بر لینوکس

سی پنل یکی از کنترل پنل‌های محبوب است که به طور انحصاری برای میزبانی مبتنی بر لینوکس ساخته شده است.  این کنترل پنل به دلیل داشتن رابط کاربر پسند و ویژگی‌های گسترده، از دیگر کنترل پنل‌ها متمایز شده است.

cPanel Tools
سی پنل یکی از کنترل پنل های محبوب مبتنی بر لینوکس است

کنترل پنل Cpanel  با ابزارها و افزونه‌های متعددی ساخته شده است که به کاربران در مدیریت وب سایت‌ها، پایگاه‌های داده و حساب‌های ایمیل کمک می‌کند. بیشتر افراد مبتدی برای شروع سفر دیجیتال خود از این پلتفرم استفاده می‌کنند. سی پنل دارای ویژگی‌های امنیتی قوی با پروتکل لایه سوکت‌های امن است.

برخی افراد بر این باورند که کنترل پنل Cpanel از منابع بیشتری استفاده می‌کند و اصلا بهینه نیست. اما این یک باور غیر منطقی است؛ زیرا با نصب و کانفیگ اصولی این کنترل پنل و سرویس‌های مورد نیاز آن، قطعا استفاده از منابع بهینه خواهد شد.

کانفیگ سرور یکی از مهمترین کارهایی است که در زمان راه اندازی یک سرور باید انجام شود. این کار باید توسط افراد متخصص انجام شود تا شما بدون داشتن سخت افزار قدرتمند، بتوانید بهترین بازدهی را از سرور داشته باشید. کانفیگ سرور سی پنل به دلیل گرافیکی بودن محیط این کنترل پنل اصلا ساده نبوده و دارای پیچیدگی‌های خاص خودش است.

2. کنترل پنل دایرکت ادمین(DirectAdmin)؛ رابط کاربری آسان با کانفیگ پیچیده

دایرکت ادمین نیز یک کنترل پنل سازگار با سیستم عامل لینوکس است که به دلیل طراحی فشرده خود مشهور شده است. این کنترل پنل یک رابط ساده را ارائه می‌دهد و مناسب کاربرانی است که به کارایی بیش از حد اهمیت می‌دهند.

demo directadmin com Dashboard
دایرکت ادمین کنترل پنلی با رابط کاربری آسان و کانفیگ سرور پیچیده

به دلیل ناوبری آسان و طبقه بندی مناسب در کنترل پنل دایرکت ادمین، مدیریت وب سایت‌ها ، پایگاه داده‌ها  و حساب‌های ایمیل در آن به‌صورت یکپارچه است. کنترل پنل دایرکت ادمین یک پلتفرم با طراحی کارآمد و منظم است، با‌وجود‌این کانفیگ دایرکت ادمین پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. 

در صورتی که کانفیگ این کنترل پنل به صورت اصولی انجام نشود، ممکن است که روی سرعت بارگذاری سایت تاثیر منفی داشته باشد. بنابراین، توجه داشته باشید کنترل پنلی را انتخاب کنید که شما را با مشکلات خود درگیر نکند. 

3. کنترل پنل پلسک( Plesk)؛ کنترل پنل سازگار با سرورهای ویندوز و لینوکس

پلسک یک کنترل پنل شناخته شده جهانی است که از سرورهای ویندوز و لینوکس پشتیبانی می‌کند. این کنترل پنل با استفاده از رابط کاربری منظم و کاربر پسند خود، مدیریت وب سایت‌ها، پایگاه‌های داده و حساب‌های ایمیل را تسهیل می‌کند. 

کنترل پنل پلسک دارای یک داشبورد برای تنظیم میزبانی مطابق با نیاز کاربر است. از طرف دیگر برای نگهداری سایت به ابزارهای کارآمد مانند بررسی‌های امنیتی، افزونه‌های دامنه و رتبه بندی SEO نیازمند است. 

Websites Domains Plesk Obsidian
پلسک کنترل پنل مبتنی بر سرورهای ویندوز و لینوکس با رابط کاربری منظم

موار لازم برای کانفیگ سرور

1. سیستم عامل   CloudLinux ؛ ابزاری مناسب برای کنترل منابع سرور 

CloudLinux  نوعی سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که به ارائه دهندگان میزبانی اشتراکی کمک می‌کند تا بتوانند منابع سرور خود را با دقت کنترل کنند. این سیستم عامل با جداسازی کاربران، کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به یک حساب باعث ایجاد مشکل در خدمات دهی برای دیگران نشود.

سیستم عامل CloudLinux با استفاده از قابلیتی به نام LVE، حساب‌های کاربری را مجازی می‌کند. بنابراین، به هر LEV مقدار معینی از منابع (حافظه، CPU و غیره) اختصاص داده می‌شود که از کل منابع سرور جدا است. در‌صورتی‌که یک حساب کاربری دچار افزایش ناگهانی ترافیک شود یا از CPU و حافظه زیاد استفاده کند، به جای کند شدن کل سرور فقط آن LVE  خاص کند می‌شود.  

2. وب سرور LiteSpeed؛ محبوب‌ترین وب سرور جهان برای امنیت عالی وب سایت‌ها

وب سرور LiteSpeed یکی از محبوب‌ترین وب سرورهای جهان است که در دنیای وبمستران نامی آشناست که اکثرا سعی میکنند وبسایت های خود را با این وبسرور قدرتمند میزبانی کنند.

 این وب سرور سبک و کارآمد،  عملکرد و امنیت عالی را برای سایت شما فراهم می‌کند و می‌تواند از حملات DDos جلوگیری کند. مشکل اصلی توسعه دهندگان و آژانس‌های دیجیتال عملکرد وب سایت است. سایتی که به آرامی بارگذاری می‌شود، تجربه کاربری ضعیفی ایجاد می‌کند و به مشتریان تجاری ضرر می‌رساند. هنگام میزبانی وب سایت‌ها، وب سرور LiteSpeed با سرور تعامل برقرار می‌کند و با کمک ویژگی‌های خود راه‌حل این مشکل را به ارمغان می‌آورد.

3. وب سرور Apache؛ وبسرور رایگان اما در عین حال قدرتمند و اوپن سورس

آپاچی پرکاربرد‌ترین نرم‌افزار وب سرور است و بیش از 60 درصد از وب سایت‌های دنیا با وبسرور apacheاجرا می‌شود. این نرم‌‌افزار به‌صورت منبع باز و رایگان در دسترس است. اکثر ارائه دهندگان هاست معمولی از آپاچی به‌عنوان نرم‌افزار وب سرور خود استفاده می‌کنند. با‌این‌حال، سایتهای پربازدید وردپرس نیز می‌توانند بر روی این وب سرور نیز میزبانی شوند.

وظیفه وب سرور پذیرش درخواست‌های HTTP از بازدیدکنندگان و ارسال مجدد اطلاعات درخواستی در قالب صفحات وب است. بنابراین، اگر یک بازدیدکننده از Google روی صفحه اصلی شما کلیک کند، مرورگر وب او ، درخواستی برای نمایش اطلاعات به آن سرور ارسال می‌کند. آپاچی این درخواست را می‌پذیرد و سپس داده‌های لازم را از سرور به مرورگر می‌فرستد.( این کار تمامی وبسرورهاست و مختص آپاچی نیست )

4. (CSF (ConfigServer Security and Firewall ؛ فایروالی قدرتمند برای ایجاد امنیت در سرور

فایروال ConfigServer که اختصارا به آن CSF نیز گفته می‌شود، نوعی نرم افزار فایروال است که به ایجاد امنیت در سرور شما کمک می‌کند.CSF  یک رابط کاربری پیشرفته و آسان برای پیکربندی تنظیمات فایروال به شما ارائه می‌دهد.

این نرم‌افزار می‌تواند دسترسی عمومی به خدمات را قفل کند و فقط به اتصالات خاصی مانند ورود به FTP، بررسی ایمیل یا بارگیری وب سایت‌ها اجازه دهد.

انتخاب کنترل پنل میزبانی وب مناسب برای نیازهای شما

در میزبانی وب و مدیریت سرور، یک کنترل پنل مناسب می‌تواند کارهایی مانند مدیریت وب‌سایت‌ها، پایگاه‌های اطلاعاتی و حساب‌های ایمیل را آسان کند. درصورتی که در مورد مدیریت سرور اطلاعاتی ندارید ، پیشنهاد میکنیم مقاله مدیریت سرور چیست را مطالعه کنید.

همانطور که گفتیم انواع کنترل پنل های میزبانی وب وجود دارند که هر کدام ویژگی‌ها و رابط‌های مختلفی را ارائه می‌دهند. به یاد داشته باشید، انتخاب درست کنترل پنل می‌تواند به موفقیت پروژه‌های آنلاین شما کمک کند. بنابراین، با درنظر گرفتن نیازهای خود و با بررسی نقاط قوت هر کنترل پنل سعی کنید که تصمیم آگاهانه‌ای بگیرید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *